Zastava Bosne i Hercegovine

AKT O PROMENI USTAVA REPUBLIKE SRBIJE: Stalna funkcija sudija i tužilaca može da bude “skraćena”


Usvojenim ustavnim amandmanima garantuje se samostalnost sudijske funkcije i funkcije javnog tužioca. Međutim, to ne znači da nosioci sudijske, odnosno javnotužilačke funkcije neće moći da budu razrešeni ukoliko bude ispunjen neki od uslova propisanih za to.

Ustavnim promenama, naime, propisano je da sudijska funkcija traje od izbora dok sudija ne navrši radni vek. Međutim, ona može da bude “skraćena” ako sudija sam to zatraži, ukoliko trajno izgubi radnu sposobnost za vršenje sudijske funkcije, ako mu prestane državljanstvo ili ako bude razrešen.

“Sudija se razrešava ako bude osuđen za krivično delo na kaznu zatvora od najmanje šest meseci ili ako je u disciplinskom postupku utvrđeno da je učinio težak disciplinski prekršaj koji, prema oceni Visokog saveta sudstva, ozbiljno šteti ugledu sudijske funkcije ili poverenju javnosti u sudove. Odluku o prestanku sudijske funkcije donosi Visoki savet sudstva”, navodi se u usvojenim ustavnim amandmanima.

Isti uslovi važe i za nosioce javnotužilačke funkcije, s tim da odluku o prestanku funkcije javnog tužioca donosi Visoki savet tužilaštva.

Ono što treba istaći jeste da su razlozi za razrešenje do sada bili propisani zakonom, što je bilo problematično s obzirom na to da se oni menjaju. Sada su uslovi za razrešenje ustavna kategorija i jasno su propisani – objašnjava Predrag Milovanović, član Državnog veća tužilaca.

Sadašnji Pravilnik o postupku za utvrđivanje disciplinske odgovornosti sudija i predsednika sudova ("Sl. glasnik RS", br. 41/2015) propisuje šta se smatra disciplinskim prekršajem sudija. Tako su se “na spisku”, pored ostalih, našli povreda načela nepristrasnosti, neopravdano kašnjenje u izradi odluka, uzimanje predmeta u rad redom koji neopravdano odstupa od reda kojim su primljeni, učestalo kašnjenje na zakazana ročišta ili pretrese, očigledno nekorektno postupanje prema učesnicima u sudskim postupcima i zaposlenima u sudu, prihvatanje poklona suprotno propisima koji regulišu sukob interesa, obavljanje aktivnosti koje su zakonom određene kao nespojive sa sudijskom funkcijom, dostavljanje nepotpunih ili netačnih podataka od značaja za odlučivanje Visokog saveta sudstva...

Slični prekršaji propisani su Pravilnikom o disciplinskom postupku i disciplinskoj odgovornosti javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca ("Sl. glasnik RS", br. 64/2012, 109/2013 i 58/2014): neizrađivanje javnotužilačkih odluka, neulaganje redovnih i vanrednih pravnih lekova, učestalo propuštanje ili kašnjenje na zakazane pretrese, rasprave ili druge procesne radnje u predmetima koji su nekome dodeljeni u rad, znatno kršenje etičkog kodeksa, ponavljanje disciplinskog prekršaja.

Prema rečima Vladana Petrova, profesora Ustavnog prava na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu, sudija Ustavnog suda, član Venecijanske komisije i član Radne grupe za izradu Akta o promeni Ustava, rad sudija i tužilaca “kontrolisaće” Visoki savet sudstva, odnosno Visoki savet tužilaštva.

S obzirom na to da je VSS nadležan da odlučuje o svim statusnim pitanjima sudija, taj organ će utvrđivati da li postoje Ustavom propisani razlozi za razrešenje sudije u svakom konkretnom slučaju i donosiće odluku o razrešenju – ukazao je Petrov.

Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.

Izvor: Vebsajt Politika, Miroslava Derikonjić, 23.01.2022.
Naslov: Redakcija