UREDBA O PONUDI ZAMENSKOG PUTOVANJA ZA TURISTIČKO PUTOVANJE KOJE JE OTKAZANO ILI NIJE REALIZOVANO USLED BOLESTI COVID-19 IZAZVANE VIRUSOM SARS-COV-2: Putnici preprodaju zamenske vaučere. Iz agencija upozoravaju da se to obavezno dogovara sa njima, kako ne bi došlo do nepredviđenih problema
- Ustupila bih potpuno isplaćeno letovanje za Nea Kalikratiju krajem avgusta. U cenu nije uključen prevoz, ali je aranžman sa popustom, jer je uplaćen u decembru 2019. godine. Trenutno košta 390 evra, a mi ga nudimo za 41.230 dinara ili 351 evro. Nudim letovanje na Tasosu za tri osobe po ceni od 61.000 dinara, ali vaučer mora da se aktivira do 5. juna, zbog novih cenovnika. -
Ovo su samo neki od oglasa objavljenih na portalu "Grčka info" gde se ovih dana oglašavaju vlasnici zamenskih vaučera koji nisu iskoristili svoje aranžmane zbog pandemije, a nisu u mogućnosti da putuju ni ove sezone.
Kako navode na ovom portalu, oglašavanje je počelo još prošle godine, a nastavljeno je i sada, jer je sve više onih koji iz porodičnih ili finansijskih razloga, zbog gubitka posla, iznenadne bolesti ili drugih nepredviđenih situacija ne mogu da putuju, a ne žele da ostanu bez novca.
- I ove godine nam se javljaju vlasnici vaučera sa molbom da im pomognemo i povežemo ih sa drugom porodicom koja će to letovanje da iskoristi umesto njih. Neki su turističkim agencijama ili vlasnicima smeštaja u Grčkoj uplatili samo depozit dok su drugi platili ceo iznos. U oba slučaja iznosi su od 100, pa čak i do hiljadu evra, navode na ovom portalu i dodaju da turističke agencije i vlasnici smeštaja u Grčkoj imaju svoje politike otkazivanja, pa se gostu novac ne vraća ukoliko je, recimo, smeštaj otkazao samo nekoliko dana pre početka letovanja.
- Dešava se da samo nekoliko dana pred put porodica koja odustaje od odmora nudi aranžman po nižoj ceni od one koju su platili pa tako korist imaju i oni, jer su uspeli da povrate deo novca, a i oni koji su preuzeli letovanje, jer su ga dobili po nižoj ceni nego što bi to bio slučaj da su ga, recimo, sada sami uplatili - objašnjavaju na ovom portalu koji se godinama bavi smeštajem i boravkom u Grčkoj.
Na njihovoj stranici su postavljena i pravila oglašavanja, odnosno ustupanja letovanja i navedeno je da se pre postavljanja "oglasa" obavezno konsultuju sa turističkom agencijom preko koje je uplaćen aranžman.
Iako agencije to dozvoljavaju, bilo bi dobro da se to proveri na vreme. Uslov za postavljanje ovakve ponude je i fotografija vaučera sa pečatom agencije i datumom izdavanja računa.
- Ova stranica ne služi da bi turistički agenti na njoj nudili svoje neprodate aranžmane već za pomoć u spajanju i povezivanju gostiju. Ako primetite pokušaj bilo kakve zloupotrebe odmah nas obavestite kako bismo pravovremeno reagovali - objašnjavaju na portalu.
Pre postavljanja ponude savetujemo da proverite sa svojom turističkom agencijom koji su uslovi otkazivanja ili pročitate ugovor koji ste potpisali, jer usled iznenadne bolesti i smrtnog slučaja pojedine agencije vraćaju putnicima ceo uplaćeni iznos, jasno je navedeno na portalu.
Detaljna obaveštenja su data i za one koji žele da otkupe vaučere, pa im se savetuje da ga traže na uvid i provere, a onda da kontaktiraju agenciju o daljim uputstvima o preuzimanju vaučera.
U agencijama, sa druge strane, kažu da nemaju ništa protiv da neko ustupa vaučer drugoj osobi, ali da bi to trebalo da se obavi isključivo u dogovoru sa agencijom, kako ne bi došlo do nepredviđenih okolnosti. Na primer, da vlasnik vaučera pod svojim imenom ustupi aranžman drugoj osobi i, recimo, izgubi kontakt sa njom ili ne obavesti agenciju da je došlo do promene. Novi vlasnik vaučera ne bi pod tim uslovima mogao da iskoristi ovo putovanje za koje je ugovor potpisao neko drugi.
Ljubiša Nešovanović, vlasnik agencije "Robinzon" navodi da nije video ovakve oglase, ali da je savet svim putnicima da sve dogovaraju sa agencijom preko koje su uplatili aranžman.
- Okolnosti su se promenile, smatramo da je najbolje da svi iskoriste vaučere u ovoj godini iako će im, prema Uredbi o ponudi zamenskog putovanja za turističko putovanje koje je otkazano ili nije realizovano usled bolesti COVID-19 izazvane virusom SARS-CoV-2 ("Sl. glasnik RS", br. 63/2020), ukoliko to ne učine novac biti vraćen do 15. januara 2022. Čak iako bi postojao problem sa agencijom, ovi aranžmani su osigurani i novac bi bio isplaćen. U interesu je da se što više putovanja od prošle godine realizuje, a za to je potrebno da i putnici i agencije budu fleksibilni i da ne insistiraju na fiksnim datumima - ukazuje Nešovanović.
On dodaje da je jednocifren broj njihovih putnika koji su se izjasnili da neće na odmor ni ove godine, dok je 40 odsto onih koji već sada znaju gde i kada idu. Posebno napominje to da oni koji na ovaj način pokušavaju da možda dobiju jeftiniji aranžman budu oprezni jer vaučer mora da bude original.
- Ovakve situacije mogu da dovedu do spekulacija. Ne savetujem putnicima da kupuju na ovaj način svoje aranžmane, posebno ne na neviđeno i bez obaveštavanja agencije. Svaka agencija ima knjigu evidencije zamenskih vaučera i o tome se strogo vodi računa - kaže Nešovanović.
On dodaje da ne vidi razlog zašto bi neko ko je saglasan da ustupi svoj aranžman drugoj osobi, to činio na bilo kom drugom mestu sem u agenciji. Aranžman koji je plaćen po jednoj ceni može biti i skuplji i jeftiniji u zavisnosti od toga da li se menja datum, ali to sve može da se dogovori.
Izvor: Vebsajt Politika, Jelica Antelj, 20.05.2021.Naslov: Redakcija