ZAKON O ZAŠTITI POTROŠAČA: Nacionalna organizacija potrošača Srbije ne vidi razlog za odlaganje uvođenja registra “Ne zovi”
Na uvođenje registra “Ne zovi” građani Srbije će, po svemu sudeći, morati da sačekaju još neko vreme. Naime, iako je novim Zakonom o zaštiti potrošača ("Sl. glasnik RS", br. 88/2021 – dalje: Zakon), koji se primenjuje od 20. decembra, predviđeno uvođenje jedinstvene baze podataka koja bi potrošače zaštitila od nasrtljivih trgovaca koji ih uznemiravaju putem telefona nudeći im različite vrste roba i usluga, za sada se ova novina odlaže dok ne budu spremni podzakonski akti kojom se ova oblast bliže uređuje.
Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL) saopštila je da je prvi korak ka uvođenju Registra izrada podzakonskog akta od strane Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija, u roku od godinu dana od stupanja na snagu Zakona, kojim će se dalje bliže urediti način upisa i ispisa, uslovi, način korišćenja i vođenja predmetnog registra, obrazac zahteva za upis i ispis, kao i rok za uspostavljanje Registra.
“Nakon donošenja navedenog akta, RATEL će u propisanom roku uspostaviti i voditi Registar, s tim što će upis i ispis podataka potrošača vršiti operator koji sa potrošačem ima zaključen ugovor o korišćenju javno dostupnih telekomunikacionih usluga”, navodi RATEL.
Pravni savetnik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Mladen Alfirović kaže da se ovaj registar već godinama čeka i da ne postoji razlog za njegovo odlaganje.
“Nama uopšte nije bio neophodan zakon kako bi se ovaj registar uveo. U susednim zemljama on se uvodi podzakonskim aktom, uredbom, tako da je to moglo da se uradi mnogo brže i na nižem nivou, s obzirom na to da će jedna od nadležnih institucija za vođenje tog registra biti regulatorno telo za elektronske komunikacije. Ovo je još jedno novo odlaganje i zaista ne vidimo realne razloge osim tromosti administracije i nespremnosti da se uhvate u koštac sa određenim problemima”, navodi Alfirović.
On ističe da ne postoji razlog za tako dugačak rok od godinu dana za uvođenje registra, koji je u principu tehnički vrlo jednostavno rešenje.
Registar “Ne zovi” predstavlja bazu podataka potrošača koji su se izjasnili da ne žele da putem telefona u promotivne svrhe primaju pozive i poruke u okviru promocije ili prodaje određene robe ili usluge.
“Potrošač koji ne želi da bude pozivan od strane trgovaca, odnosno agencija koje rade promociju ili istraživanje, obratiće se svom operatoru elektronskih komunikacija sa kojim ima zaključen ugovor i od njega tražiti da se nađe u Registru. Obaveza trgovaca, odnosno promotera, je da pre pozivanja potrošača u Registru proveri da li se određeni telefonski broj nalazi na spisku telefona koje ne treba zvati”, ističe RATEL.
“To je jedno praktično rešenje da se stane na put nasrtljivom poslovanju kao obliku nepoštene poslovne prakse. Proteklih godina veliki broj prigovora potrošača, naročito ranjivih grupa poput penzionera i starijih sugrađana, odnosio se upravo na to da ih raznorazni prevaranti i trgovci zovu i, pošto je reč o ozbiljnim licima u smislu sociološkog i psihološkog pristupa, oni na vrlo lak način uspeju da ubede te kategorije potrošača. Prodaju im nešto po višestruko većim cenama i kada to treba da se otkaže onda nastaju problemi. Jedan od načina da se ta pojava iskoreni upravo je registar ‘Ne zovi’”, kaže pravni savetnik NOPS-a Mladen Alfirović.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija