ZAKON O STANOVANJU I ODRŽAVANJU ZGRADA: Stanari se najčešće žale na nedostupnost profesionalnih upravnika, lošu komunikaciju sa njima, neodgovaranje pismeno na pritužbe stanara kada oni traže odgovor, ignorisanje njihovih zahteva za uvid ili dostavljanje kopija ugovora, zapisnika, odluka i drugih akata stambene zajednice
Prošle godine je 157 stanara odlučilo da presavije tabak i obračuna se sa nesavesnim profesionalnim upravnicima. Sudu časti Privredne komore Srbije najveći broj prijava je stigao iz Beograda, više od 60 odsto. Sledeći po nezadovoljstvu bili su Novosađani sa 18 pritužbi. Jednocifreni broj prigovora došao je iz Jagodine, Niša, Pančeva, Kruševca, Kraljeva, Zrenjanina i drugih mesta širom Srbije.
Na osnovu žalbi građana može se zaključiti da ovaj broj podnetih prijava ne odražava realno stanje i muke sa kojima se suočavaju stanari. Razlog za to je što se većina požali direktno firmama koje je angažovala, a ne zna da ima mogućnost i da uputi žalbu Sudu časti ili ne želi da se upušta u to. Pet godina primene Zakona o stanovanju i održavanju zgrada ("Sl. glasnik RS", br. 104/2016 i 9/2020 - dr. zakon), koji propisuje da svaka zgrada mora da ima upravnika, nije unapredilo uslove života građana, već ih je zakomplikovalo. Stanari su uglavnom nezadovoljni profesionalcima, tvrde da je to običan mehanizam za uzimanje para. S druge strane, komšije se međusobno sukobljavaju, jer uvek ima nekoliko domaćinstava koji ne žele da plaćaju svoje obaveze. Najviše im smeta što oni često ne snose sankcije, zato što se ti dugovi ne "uteruju" kao što je predviđeno zakonom. Nova pojava je "otimanje" profesionalnog upravljanja zgradom od konkurentskih firmi. Po svemu sudeći, u praksi ništa ne funkcioniše onako kako je zamišljeno i predstavljeno u javnosti kada je počela primena zakona.
- Trenutno biramo novog profesionalnog upravnika - kaže Dušan Petković iz Novog Sada. - Kandidat sa kojim smo razgovarali neće da nam ostavi ni svoj broj telefona, kaže nam da zovemo njegovu firmu. Na osnovu svega što je rekao, praktično, kao da ništa ne spada njegove obaveze. Najbolje bi bilo, ako može samo da uzima svoju zaradu i da nema nikakve veze sa stanarima.
Ivana Vasić iz Beograda, koja je ranije bila predsednica kućnog saveta i poznaje tu vrstu posla, ukazuje na brojne nepravilnosti.
- Mnogi stanari su očajni i smatraju da je profesionalno upravljanje mašina za uzimanje para - navodi Vasićeva. - Nema efikasnog mehanizma da se njima stane na put. Ako lošeg upravnika smene u jednoj zgradi, on nastavi da radi u nekoj drugoj. U praksi je česta pojava da profesionalci otvaraju firme, ali onda angažuju ljude koji nemaju licence da rade za njih. Zbog toga se često odlaže rešavanje problema, jer oni ne poznaju zakon, imovinsko-pravne odnose, ne znaju šta je njihova nadležnost i na koji način treba da postupaju.
Ona ističe da profesionalni upravnici često ne ispunjavaju obaveze, već neko treba da ih podseća i "tera" da rade svoj posao. Kako navodi, vrlo su aljkavi u pogledu sazivanja sastanaka i podnošenja finansijskih izveštaja.
- Redovno ubacuju račune u sanduče, tu su najažurniji - kaže ona. - Ne javljaju se ni na telefon koji su ostavili za slučaj hitnih intervencija i to nam se desilo kada je došlo do poplave u jednom stanu u našoj zgradi. Izgovor je bio da je upravnik bio bolestan. On ima pravo da bude bolestan, ali neko mora da ga zameni.
Kako ukazuje, firme za profesionalno upravljanje imaju problem sa neplatišama, a ispaštaju oni koji plaćaju. U njihovoj zgradi, vlasnik tri stana i dve garaže smatra da im nije potreban profesionalac, uz to je nezadovoljan njihovim radom i neće da izmiruje svoje obaveze.
Predsednik Udruženja profesionalnih upravnika Beograda Ljubiša Banovački kaže da im se stanari najviše obraćaju da pitaju za plaćanje i šta se dešava sa njihovim komšijama koje ne izmiruju te obaveze. On ističe da uspevaju da "uteraju" dugove.
- Izbegavamo to da radimo, jer ti stanari zbog dugovanja od 5.000 dinara, na kraju, kada se zaračunaju svi troškovi, moraju da plate 20.000 - precizira Banovački. - Obično u zgradi bude po nekoliko stanova koji ne plaćaju. Mi ih podsećamo, a ako ne reaguju, onda dajemo advokatskim kancelarijama i oni šalju opomenu pred utuženje i ta procedura do izvršenja traje oko dva meseca.
Povodom žalbi građana da mnogi profesionalni upravnici nesavesno obavljaju posao, on ističe da ako stanari nisu zadovoljni, mogu da ga smene.
Stanari se najčešće žale na nedostupnost profesionalnih upravnika, lošu komunikaciju sa njima, neodgovaranje pismeno na pritužbe stanara kada oni traže odgovor, ignorisanje njihovih zahteva za uvid ili dostavljanje kopija ugovora, zapisnika, odluka i drugih akata stambene zajednice. Ovo navodi Miladinka Bodrožić, tužilac Suda časti pri Privrednoj komori Srbije i ističe da je trenutno u toku postupanje po 50 prijava.
Ona objašnjava da Sud časti utvrđuje da li se firma - organizator profesionalnog upravljanja u svom poslovanju ponašala neetički. Ukoliko jeste, kažnjava se opomenom ili javnom opomenom koja se saopštava na sednici Upravnog odbora PKS, a ukoliko je povreda teža onda se objavljuje na internet stranici Privredne komore Srbije. 2021. godine je izrečeno sedam javnih opomena. Oduzimanje licenci i brisanje iz registra je u nadležnosti PKS. Međutim, prošle godine ova mera nije izrečena zbog problema na koje su ukazivali stanari. Tako je 95 upravnika ostalo bez licence zbog propuštanja da dostave važeću polisu osiguranja, a na lični zahtev ili usled smrti obrisano je sedam.
- U prijavama Sudu časti stanari ukazuju na nepravilnosti, poput odbijanja profesionalnog upravnika da preda pečat i dokumentaciju stambene zajednice novoizabranom upravniku, neizvršavanja odluka, nezakazivanje sednica u propisanim rokovima, nepodnošenje izveštaja o radu - precizira Bodrožićeva. - Osim toga, žale se i zbog realizovanja nabavki na osnovu pismenih saglasnosti vlasnika posebnih delova bez zakazivanja i održavanja sednice skupštine stambene zajednice, nedostavljanja informacija o stanju i promenama na računu, nepostupanja po pravnosnažnim rešenjima građevinske inspekcije, utvrđivanja naknade za tekuće i investiciono održavanje u nejednakom iznosu za vlasnike stanova i poslovnih prostora, povećanja naknada za poslove profesionalnog upravljanja bez odlučivanja stambene zajednice, trajno obavljanje svih poslova upravnika putem drugog lica i drugih nepravilnosti.
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija