ZAKON O PLATNIM USLUGAMA: Od januara 2022. godine većina banaka uvodi nove tarife. Banke su u obavezi da informišu svoje korisnike pismenim putem najmanje dva meseca ranije
Mnoge banke su i ove godine podizale naknade, a sada najavljuju nove, veće troškove i za narednu godinu. Pojedine su već poskupele održavanje računa, a neke su najavile da će naplaćivati ono što do sada nikad nisu.
Neće sve banke postupati isto, ali je sigurno da će mnoge poskupeti održavanje računa, SMS obaveštenja, te korišćenja bankomata i isplate gotovine. Neke usluge biće skuplje 10 do 20 odsto, ali biće i banaka koje će ići i na veće cehove.
Jedna banka je nedavno obavestila klijente da diže cenu održavanja računa sa 370 dinara mesečno na skoro 500. Druga je pak iznenadila novim troškom. Kako je navela u obaveštenju, od naredne godine naplaćivaće se održavanje deviznog računa. Biće to nešto više od 100 dinara mesečno, a naknadu će skidati upravo sa deviznog računa, odnosno štednje.
U nekim bankama će biti skuplja i SMS obaveštenja koja su samo u ovoj godini poskupela sa 70 na 100 dinara mesečno. Isto tako treba računati i na mogućnost poskupljenja naknade za isplatu keša na bankomatu druge banke, a koja je ove godine u jednoj banci poskupela sa 150 na 200 dinara.
Na listi je i usluga zamene kartice ako je ukradena ili izgubljena, koja ove godine prosečno košta oko 450 dinara.
Izmene tarifa i korekciju pojedinih cena usluga banke lagano najavljuju ovih dana. Pojedini bankari kažu i da su cene za određene usluge snižene, a za druge neznatno uvećane.
Iz Narodne banke Srbije više puta su podsetili da banke nisu u obavezi da unapred dostavljaju izmene tarifa za usluge koje pružaju. U skladu sa Zakonom o platnim uslugama ("Sl. glasnik RS", br. 139/2014 i 44/2018), jedino moraju da informišu svoje korisnike pismenim putem - najmanje dva meseca ranije.
“Korisnik platnih usluga nije dužan da prihvati povećanje naknada za platne usluge koje banka pruža i može raskinuti okvirni ugovor s bankom bez plaćanja naknade i drugih troškova”, objašnjavaju u NBS i dodaju da je svaka banka samostalna u odluci o ceni svojih usluga, ali “s obzirom na to da u Srbiji trenutno posluje više od 20 banaka, svakoj je u interesu da ima konkurentnu ponudu”.
Od marta 2020. godine, sve banke su u obavezi da Narodnoj banci Srbije dostavljaju cenu 14 naknada koje naplaćuju klijentima, radi javnog objavljivanja na sajtu centralne banke.
Tako, na primer, mesečno održavanje računa košta klijente od 150 do 350 dinara, za osnovne pakete računa, mada pojedine banke ne naplaćuju ovu naknadu.
Izdavanje čekova naplaćuje se do 20 dinara po čeku, a dozvoljeni minus je i dalje ubedljivo najskuplja stavka koju zaračunavaju bankari u Srbiji i kreće se između 30 i 40 odsto.
Banke imaju posebne provizije i za prijem novca iz inostranstva na devizni račun u Srbiji, zatim za usluge mobilnog i elektronskog bankarstva, debitne i kreditne kartice, ali i podizanje keša karticama. Tu su i naknade za izdavanje raznih potvrda, za promenu kreditnog limita i za slanje opomena ukoliko kasnite sa uplatom rate kredita…
Kompanija Paragraf Lex ne preuzima odgovornost za tačnost i istinitost informacija prenetih iz spoljnih sadržaja odnosno drugih izvora, kao i za štetu koja eventualno iz toga, proistekne. Sve informacije objavljene u sekciji "Vesti" su namenjene u svrhu opšteg informisanja.
Naslov: Redakcija