PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PODSTICAJIMA U POLJOPRIVREDI I RURALNOM RAZVOJU - Tekst propisa
Član 1.
U Zakonu o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju (“Službeni glasnik RS”, br. 10/13, 142/14, 103/15, 101/16, 35/23 i 92/23), u članu 14. stav 4. posle reči: “đubrivo,” dodaje se reč: “sertifikovano”.
Član 2.
U članu 31. stav 2. posle reči: “đubrivo,” dodaje se reč: “sertifikovano”.
U stavu 3. reči: “i/ili seme” brišu se.
Posle stava 3. dodaje se novi stav 4, koji glasi:
“Regres za sertifikovano seme isplaćuje se u iznosu do 17.000 dinara po hektaru za istu površinu za koju može da se ostvari pravo na osnovne podsticaje iz člana 17. tačka 1) podtačka (1) ovog zakona.”.
Dosadašnji st. 4. i 5. postaju st. 5. i 6.
Član. 3.
U članu 38. stav 1. reči: “i/ili seme” brišu se.
Posle stava 1. dodaje se novi stav 2, koji glasi:
“Pravo na regres za sertifikovano seme za organsku biljnu proizvodnju ostvaruje se u istom iznosu kao i za sertifikovano seme za biljnu proizvodnju.”.
Dosadašnji st. 2 - 5. postaju st. 3 - 6.
Član 4.
Zahtevi, odnosno prijave za ostvarivanje prava na podsticaje podneti do dana početka primene ovog zakona rešavaće se u skladu sa propisima koji su bili na snazi u vreme njihovog podnošenja.
Član 5.
Izuzetno, u 2024. godini, lice koje je ostvarilo pravo na podsticaje za kvalitetne priplodne mlečne i tovne krave u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje ostvarivanje prava na podsticaje za kvalitetna priplodna grla, ostvaruje i pravo na dodatna sredstva za kvalitetne priplodne prvotelke, u skladu sa posebnim propisom kojim se uređuje raspodela podsticaja u poljoprivredi i ruralnom razvoju.
Član 6.
Izuzetno, u 2025. godini, pravo na regres za sertifikovano seme može da ostvari lice ako uz podneti zahtev, pored ispunjenja propisanih uslova u skladu sa posebnim propisom, podnese i račun o kupovini sertifikovanog semena koji je izdat u periodu od 1. avgusta 2024. godine do dana podnošenja zahteva.
Član 7.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku Republike Srbije”, osim odredaba čl. 1-3. ovog zakona koje se primenjuju od 1. januara 2025. godine.
IZ OBRAZLOŽENjA
I. USTAVNI OSNOV ZA DONOŠENjE ZAKONA
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona sadržan je u članu 97. tačka 12. Ustava Republike Srbije kojim je propisano da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje razvoj Republike Srbije, politiku i mere za podsticanje ravnomernog razvoja pojedinih delova Republike Srbije, uključujući razvoj nedovoljno razvijenih područja.
II. RAZLOZI ZA DONOŠENjE ZAKONA
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju (u daljem tekstu: Predlog zakona) pripremljen je kao odgovor na veoma tešku ekonomsku situaciju u kojoj se nalaze poljoprivrednici koji se bave proizvodnjom mleka i mesa, kao i ratarskom proizvodnjom, a sa kojom su Vlada Republike Srbije i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede upoznati i kroz susrete i razgovore sa udruženjima poljoprivrednih proizvođača.
S obzirom na navedeno, cilj izmena i dopuna Zakona o podsticajima u poljoprivredi i ruralnom razvoju je stabilizacija proizvodnje, tržišta i cena, kao i zaštita domaće proizvodnje.
U pogledu podsticaja u stočarstvu, Predlogom zakona data je mogućnost da lice koje je ostvarilo pravo na podsticaje za kvalitetne priplodne mlečne i tovne krave, u 2024. godini ostvari i pravo na dodatna sredstva, odnosno isplatu dodatnog iznosa za kvalitetne priplodne prvotelke.
Kada je reč o oblasti biljne proizvodnje, zbog nestabilnosti dohotka proizvođača prouzrokovane, sa jedne strane visokom cenom inputa, a sa druge strane prilično niskim prinosima u poslednjih nekoliko godina, Predlogom zakona propisano je da se regres za sertifikovano seme isplaćuje u iznosu do 17.000 dinara po hektaru, što predstavlja znatno povećanje u odnosu na iznos od 6.000 dinara, koliko Zakon trenutno propisuje na ime regresa za seme. Druga važna izmena u vezi sa ovim pitanjem je da su Predlogom zakona regresi za seme određeni samo kao regresi za sertifikovano seme.
Cilj ovakvog pristupa je da se poljoprivredni proizvođači motivišu da koriste sertifikovano seme, imajući u vidu da ono daje veće i kvalitetnije prinose od nesertifikovanog semena, kao i da doprinosi sprečavanju širenja korovskih biljaka putem semena i širenja bolesti koje se prenose putem semena.
Proizvođači organskih proizvoda svakako koriste sertifikovano seme i njihova proizvodnja je pod nadzorom kontrolne organizacije u skladu sa Zakonom o organskoj proizvodnji, koja kontroliše njegovu upotrebu. Oni će takođe imati pravo da ostvare regres, isto u iznosu od 17.000 dinara po hektaru za seme koje koriste u organskoj proizvodnji u skladu sa zakonom, odnosno bez uvećanja na iste, iz razloga što su organskim proizvođačima na raspolaganju višestruka uvećanja za podsticaje za biljnu proizvodnju.
III. OBJAŠNjENjE OSNOVNIH PRAVNIH INSTITUTA I POJEDINAČNIH REŠENjA
Članom 1. Predloga zakona propisana je dopuna člana 14. stav 4. Zakona dodavanjem reči: “sertifikovano” posle reči: “đubrivo,”.
Članom 2. Predloga zakona propisano je da se u članu 31. stav 2. posle reči: “đubrivo,” dodaje se reč: “sertifikovano”, kao i da se u stavu 3. reči: “i/ili seme” brišu. Propisana je i dopuna člana 31. dodavanjem novog stava 4, koji se odnosi na regres za sertifikovano seme.
Članom 3. Predloga zakona propisano je da se u članu 38. stav 1. Zakona brišu reči: “i/ili seme”, kao i da se regres za sertifikovano seme u organskoj proizvodnji ostvaruje u istom iznosu kao i za sertifikovano seme u biljnoj proizvodnji.
Članom 4. Predloga zakona propisana je prelazna odredba.
Članom 5. Predloga zakona propisana je prelazna odredba koja se odnosi na pravo lica koja su ostvarila pravo na podsticaje za kvalitetne priplodne mlečne i tovne krave da u 2024. godini dobiju i dodatna sredstva za kvalitetne priplodne prvotelke.
Članom 6. Predloga zakona je prelazna odredba koja se odnosi na pravo da se regres za sertifikovano seme može ostvariti ako se, izuzetno u 2025. godini, uz podneti zahtev, pored ispunjenja propisanih uslova u skladu sa posebnim propisom, podnese i račun o kupovini sertifikovanog semena koji je izdat u periodu od 1. avgusta 2024. godine do dana podnošenja zahteva.
Članom 7. Predloga zakona propisana je završna odredba.
IV. PROCENA FINANSIJSKIH SREDSTAVA POTREBNIH ZA SPROVOĐENjE ZAKONA
Za sprovođenje ovog zakona sredstva su obezbeđena Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2024. godinu (“Službeni glasnik RS”, br. 92/23 i 79/24) u okviru Razdela 24 - Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, Glava 24.6 - Uprava za agrarna plaćanja, Program 0103 - Podsticaji u poljoprivredi i ruralnom razvoju, funkcija 420 - Poljoprivreda, šumarstvo, lov i ribolov, Programska aktivnost 0001 - Direktna plaćanja, aproprijacija ekonomska klasifikacija 451 - Subvencije javnim nefinansijskim preduzećima i organizacijama, u ukupnom iznosu od 85.086.492.000 dinara.
Sredstva potrebna u narednim godinama obezbediće se u okviru utvrđenih limita ministarstva nadležnog za poslove poljoprivrede - Uprave za agrarna plaćanja i u skladu sa bilansnim mogućnostima budžeta Republike Srbije.
V. OPŠTI INTERES ZBOG KOGA SE PREDLAŽE POVRATNO DEJSTVO
Članom 6. Predloga zakona propisana je prelazna odredba da se izuzetno u 2025. godini pravo na regres za sertifikovano seme može ostvariti ako se uz podneti zahtev, pored ispunjavanja propisanih uslova u skladu sa posebnim propisom, podnese i račun o kupovini sertifikovanog semena koji je izdat u periodu od 1. avgusta 2024. godine do dana podnošenja zahteva.
Ova retroaktivnost ima za cilj unapređenje poljoprivredne proizvodnje i očuvanje ekonomske stabilnosti poljoprivrednih proizvođača isplatom dela sredstava koja su uložena u kupovinu sertifikovanog semena.
Povratno dejstvo ove zakonske odredbe nalaže opšti interes koji se ogleda u potrebi kontinuiranog snabdevanja kvalitetnim poljoprivredno-prehrambenim proizvodima domaćeg tržišta koji se ostvaruje upotrebom sertifikovanog semena čime se obezbeđuje i prehrambena sigurnost stanovništva.
Izvor: Vebsajt Narodne skupštine, 29.10.2024.
Naslov: Redakcija