Pitanja i odgovori
Pitanje:
• Kako treba da postupa poslodavac u uslovima vanredne situacije kada je reč o administrativnim zabranama na zarade zaposlenih, odnosno da li i dalje treba da postupa po ovim zabranama prema svim poveriocima (npr. banke, privredna društva - trgovci, obustave po rešenjima suda, izvršitelja, po osnovu alimentacija)?
Odgovor:
Sa pozicije poslodavca, posmatranje na administrativnu zabranu je relativno jednostavno - moglo bi se svesti na pravilo ako nema izmenjenih zahteva poverilaca nema ni promene u ponašanju. Naime, dužničko poverilački odnos između zaposlenog i njegovog poverioca, u čiju korist je izdata administrativna zabrana, ne obuhvata poslodavca, već se njega tiče utoliko što je ovim obavezan da deo zarade, odnosno njene naknade, odnosno redovnog prihoda, usmerava na račun i u korist poverioca navedenog u njoj.
Kada je reč o postupanju po moratorijumu, banke su obavezane da obaveste svoje klijente o njegovom nastupanju a samim tim, ukoliko klijenti nisu zahtevali nastavak uredne otplate kredita, i isplatioce redovnih prihoda odnosno druge dužnikove dužnike da treba da obustave sa postupanjem po administrativnoj zabrani.
Podsećamo da u skladu sa Uputstvom za rad Javnih izvršitelja za vreme vanrednog stanja koji je donela Komora javnih izvršitelja Srbije 18.3.2020. godine, javni izvršitelji za vreme vanrednog stanja, neće odlučivati o predlozima za izvršenje i neće preduzimati izvršne radnje u postupcima radi namirenja novčanih i ostvarenja nenovčanih potraživanja, i to naročito u onim predmetima u kojima se izvršenje sprovodi sledećim sredstvima izvršenja: prodajom nepokretnosti izvršnog dužnika, prodajom pokretnih stvari izvršnog dužnika, zajedničkom prodajom nepokretnosti i pokretnih stvari, prenosom zarade ili plate, odnosno prenosom naknade zarade ili naknade plate, penzije i drugih stalnih primanja, predajom pokretnih stvari izvršnog dužnika i ispražnjenjem i predajom nepokretnosti izvršnog dužnika.
Ovo uputstvo ne odnosi se na predmete u kojim se namiruje potraživanje na osnovu zakonskog izdržavanja, kao i na sprovođenje izvršenja na računima fizičkih lica, tako da u slučaju izvršenja na osnovu administrativne zabrane za kupovinu roba ili obustava koje imaju zaposleni zbog svojih obaveza prema poslodavcu se neće odložiti za vreme trajanja vanrednog stanja.
Može se zaključiti da ukoliko nema pismenog zahteva poverioca, odnosno suda, ili javnog izvršitelja poslodavac ne sme da menja bilo šta u postupanju po administrativnoj zabrani.
Predrag Ćatić